10-jarig jubileum kinderwens-speeddates

Amsterdam, 21 september 2023 – Meer dan Gewenst, de Nederlandse stichting die zich inzet voor regenboog ouderschap (LHBTI+’ers die een gezin wensen of hebben) viert dit jaar een bijzonder jubileum! Het is namelijk 10 jaar geleden dat de allereerste kinderwens-speeddate werd georganiseerd. Wat destijds begon als een spannend experiment, is uitgegroeid tot een waar succesverhaal met meer dan 2000 deelnemende wensouders en tientallen gezinnen die hieruit zijn ontstaan.

In 2013 besloot Sara Coster namens Meer dan Gewenst de eerste kinderwens-speeddate te organiseren. Dat gebeurde destijds met enige twijfel. Sara Coster: “We hadden geen idee of het aan zou slaan. Zouden er voldoende deelnemers zijn? Zou het concept werken?”
Er meldden zich meteen ruim 70 wensouders aan, wat onderstreept hoe zeer de speeddates in een behoefte voorzien.

Stichting Meer dan Gewenst heeft de afgelopen 10 jaar maar liefst 33 speeddates georganiseerd verspreid door heel Nederland. Sommige bijeenkomsten trokken wel 150 deelnemers. Naar schatting zijn tientallen gezinnen ontstaan dankzij de speeddates. Zelfs tijdens de coronapandemie werden – digitaal – bijeenkomsten georganiseerd. De kinderwens-speeddates zijn inmiddels beschreven in diverse boeken, artikelen en documentaires.

Hoewel we als stichting blij zijn dat we zo veel wensouders hebben kunnen helpen, meten we het succes zeker niet aan het aantal kinderen. Het belangrijkste doel van de speeddates is om mensen te faciliteren bij het maken van weloverwogen en zorgvuldige keuzes, zowel wat betreft de gezinsvorm als de keuze van de persoon/personen met wie men een gezin wil vormen. Het ontmoeten van andere wensouders kan hierbij van onschatbare waarde zijn. Coster: “Daarom luidt het motto: ‘Speed-daten en dan heel slow verder’.”

Wetgeving voor regenbooggezinnen

Nederlandse regenbooggezinnen kunnen wettelijk tegen behoorlijk wat problemen aanlopen. Een kind kan namelijk maar 2 juridische ouders hebben, en vaak zijn dat er bij deze gezinnen 3 of 4.
Ondanks het feit dat de openstelling van het burgerhuwelijk voor paren van gelijk geslacht al meer dan 22 jaar geleden is, en nu dus al 10 jaar kinderwens-speeddates, is het meerouderschap nog steeds niet wettelijk geregeld.
De hoeveelheid drie-of-vier oudergezinnen groeit, en hierdoor groeien steeds meer kinderen op met drie of vier feitelijke ouders, zonder dat al deze ouders ook wettelijk voor ze kunnen zorgen. De Staatscommissie Herijking ouderschap heeft het kabinet al in 2016 geadviseerd hier passende wetgeving over te maken, maar dat is nog steeds niet gebeurd. Voor veel regenbooggezinnen is daardoor iedere formaliteit een potentieel probleem. En hoe leg je een kind uit dat zijn ene papa voor de wet wel zijn papa is, maar zijn andere papa door de wet wordt miskent? Stichting Meer dan Gewenst blijft zich inzetten voor een rechtvaardig, gelijkwaardig ouderschapsrecht voor alle ouders, ongeacht hun gezinsvorm. Het jubileum van de kinderwens-speeddates markeert niet alleen een mijlpaal in de geschiedenis van de organisatie, maar benadrukt ook de noodzaak van voortdurende inspanningen om een inclusieve en gelijkwaardige samenleving voor alle gezinnen te creëren.

10-jarig jubileum kinderwens-speeddates
Schuiven naar boven