Persbericht: Stichting Meer dan Gewenst vaart met roze ouders en hun kinderen mee met de Canal Parade

Amsterdam, juli 2019 – Deze zomer doen opnieuw kinderen uit LHBT-gezinnen samen met hun ouders mee aan de Canal Parade in Amsterdam. Zij varen op een boot van Meer dan Gewenst, de Nederlandse stichting die zich inzet voor roze (wens)ouders en hun kinderen. Door mee te varen wil Meer dan Gewenst de zichtbaarheid en acceptatie van roze gezinnen vergroten. Attractiepark de Efteling en IVF-behandelcentra Nij Geertgen en Nij Barrahûs ondersteunen als hoofdsponsoren de missie van Meer dan Gewenst.

Het thema van de boot is “Wij schrijven geschiedenis, onze kinderen de toekomst”. Naar een idee van de Efteling wordt het een sprookjesachtige boot vol boeken en verhalen. Met vijfendertig kinderen aan boord laat de stichting zien dat ouderschap en familie voor iedereen mag zijn, ongeacht van wie je houdt of wie je bent. De Efteling zag hier een logische match en is trots op de samenwerking met Meer dan Gewenst. Femke van Es, Team Lead Communicatie & Reputatie bij de Efteling, licht toe: “De Efteling is een plek voor iedereen en in het bijzonder staan kinderen bij ons centraal. We vinden het een eer dat we vanuit onze kracht – storytelling – zijn gevraagd mee te denken in een totaalconcept voor de boot van Meer dan Gewenst. Het resultaat is een sprookjesachtige boot vol gezinnen die de liefde vieren.”

Kinderwens voor iedereen

Elk jaar weten meer wensouders de voorlichtingsbijeenkomsten van Meer dan Gewenst te vinden. De stichting is blij dat steeds meer LHBT’s zich bewust zijn van de mogelijkheden om invulling te geven aan een diep gekoesterde kinderwens. Zo ook sponsor Marc Scheijven van IVF-behandelcentra Nij Geertgen en Nij Barrahûs: “Het sponsoren van Meer dan Gewenst past goed bij onze missie en dagelijkse zorg aan vele roze (wens)ouders.”

Prijs voor “Beste Statement” 2018

Vorig jaar deed Meer dan Gewenst voor het eerst mee aan de botenparade. De deelname was een succes: de boot met roze gezinnen won toen de prijs voor “Beste Statement”. Dit statement verdient ook dit jaar weer aandacht: het is nog steeds niet eenvoudig voor LHBT’s om hun kinderwens in vervulling te laten gaan. Daarnaast laat de acceptatie en zichtbaarheid van roze gezinnen te wensen over. Het is belangrijk dat men opgroeit met het gegeven dat een gezin uit een palet van gezinsvormen kan bestaan.

Wet draagmoederschap en meerouderschap

In tegenstelling tot de vaart waarmee het aantal roze gezinnen groeit, blijft de wetgeving nog achter. Zo is het nog steeds verboden om publiekelijk een oproep te doen om een draagmoeder te zoeken. Ook staat de wet maar maximaal twee juridische ouders toe, wat verschillende belemmeringen veroorzaakt wanneer een kind in een meeroudergezin opgroeit. Als antwoord hierop heeft de Staatscommissie Herijking ouderschap al in 2016 een rapport uitgebracht met voorstellen om de wet te wijzigen conform de realiteit, gezien vanuit het belang van de kinderen die opgroeien in deze gezinnen. ‘Voor de zomer’ komt het kabinet met een reactie op het rapport. Voorzitter van de stichting Luc Nibbeling: “In de aankomende weken zal het kabinet kleur moeten bekennen. Wij gaan ervan uit dat het kabinet het advies van de Staatscommissie overneemt en daarmee kiest voor de juridische bescherming van de kinderen en hun ouders. Deze dient te allen tijde voorop te staan. Nederland heeft weer de kans, net als bij het homohuwelijk in 2001, geschiedenis te schrijven.”